onsdag 4 mars 2015

Skaffa en hobby sin ger något till hushållet


Att ha en hobby gör människor glada och tillfredsställda. En hobby minskar stressen och gör livet lite mer värt att leva. En hobby kan också vara något som belastar ekonomin och kostar väldigt mycket pengar. Vad gör man då om man vill leva enkelt och billigt och ändå ha tillfredsställande hobbies? Man skaffar en hobby som bidrar till familjens ekonomi istället för att bara belasta den, så klart.

Jag brukar jämföra med golf. Golf är säkert jättekul och man får hemskt gärna ägna sig åt golf om man tycker det är roligt men i slutet av dan har man bara spelat golf. Man har fått ut det man vill av en hobby som att röra på sig, träffa människor, åstadkomma något men det är allt. För den som vill leva enkelt måste tiden man lägger på hobbys också ge något till hushållet.

Jag stickar och virkar, det är en av mina stora hobbys. Garn och utrustning kostar pengar men eftersom jag samtidigt tillverkar tröjor, vantar och mössor till familjen så gör det inte så mycket. Garnet kanske kostar lite mer än om jag bara köpte tröjan men jag får inte en bara en tröja, jag får också det där man får av att spela golf. Känslan av att ha åstadkommit något, avstressning, ökad självkänsla och bättre självförtroende. Det säger jag för att jag så många gånger fått höra att det lönar sig inte. Det lönar sig inte att sy kläder, sticka, jaga, odla grönsaker, bygga egna bord. Det lönar sig inte för att det är billigare i affären. Då glömmer man två saker. Dels att räkna med hobbyeffekten. Dels att det man gjort själv, oavsett om det är en tröja eller ett kålhuvud, oftast har mycket högre kvalitet än det man köper i affären och därför håller det längre eller är i alla fall tillverkade under acceptabla förhållanden.

Andra hobbys som bidrar till hushållet är grönsaksodling, snickra, laga maskiner och prylar, sylta, safta, baka bröd, och I can't belive att den före detta veganen säger det här men jakt. Jakt är en perfekt hobby för den som vill leva enkelt. Man får röra på sig i skog och mark, träffa människor (i alla fall om man jagar i jaktlag) stressa av och åstadkomma något men i slutet av dagen får också familjen mat på bordet.

Har ni fler exempel på hobbys som bidrar till hushållet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar