onsdag 11 mars 2015

Skär ner på matkostnaderna


Mat måste få kosta pengar. Det har vi alltid tyckt och det är den budgetpost vi nästan aldrig rört när vi försökt spara pengar. Vi vill äta god och näringsrik mat som kommer från bra producenter och har höga etiska krav. Blir maten för enkel tappar vi aptit och med det kommer energilöshet och deppighet. Oskar har en enorm förbränning och äter fortfarande som en tonåring. Jag är extremt blodsockerkänslig och måste äta 5 mål mat om dan. Alla har dessutom någon form av matöverkänslighet: laktos, mjölk, nötter, frön, kål och annat svårsmält går helt enkelt inte hem här. Lägg till en blodsockerkänslig och extremt matkinkig 5-åring och matkostnaderna skenar snabbt upp till 7-8000 kr i månaden om jag inte håller stenkoll.

Idag har vi en matbudget på 5000 kr och det är tufft att hålla den varje månad. Ändå har jag som mål att få ner kostnaderna till 4400 kr för att få mer utrymme för renoveringar och växthusbyggen. I det ingår då förbrukningsvaror och blöjor och annat man köper på mataffären.

Mina 7 bästa tips för att sänka matkostnaderna utan att köpa mat av lägre kvalité eller göra för tråkig mat:


1. Ät snart
I många år var vi vegetarianer och när vi började äta kött igen var det självklart att bara äta kravmärkt, svenskt kött. Allt vi lärt sig om djurhållning gör alla andra beslut helt omöjligt. Ekologiskt kött är dyrt men ofta kan man hitta det nedsatt till halva priset med en röd lapp där det står Ät snart! Jag köper alltid när jag hittar det och lägger direkt i frysen.

2. Ät vegetariskt
Vi äter 3-4 vegetariska mål i veckan och det brukar vara:

  • Pasta med vegetarisk sås. Barnen äter ändå inte köttfärssås eller någon sås för den delen och då kan vår pastasås lika gärna vara vegetarisk. Sedan ställer jag fram skålar med riven ost, riven mjölkfri ost, dressing, grönsaker som barnen gillar, pumpafrön och alla blir mätta, nöjda och glada. En favorit på vardagar. Själv äter jag helst inte pasta utan kokar mathavre, matkorn, råris eller potatis till mig. 
  • Gröt. Varje söndag till lunch äter vi havregrynsgröt. En alldeles utmärkt lunch. Till det äter vi en hårdmacka. 
  • Vegetarisk soppa med pannkakor. Barnen äter bara pannkakorna. Jag äter bara soppa. Oskar äter båda och alla blir nöjda. 
  • Indisk curry med ris, raita, naan och grönsaker eller Taijne med couscous. Barnen äter inte gryta men om man ångkokar grönsaker som är goda att ångkoka och ställer i skålar på bordet så äter de. Kikärter går också ner om de är skalade och inte har någon sås på sig. Jag kallar principen: Blanda din egen gryta (barnen skippar själva grytbiten). 
3. Ät fuskveggo
Våra vegetariska mål kompletterar jag med fuskveggo-principen. Det här är grejen för alla som älskar kött men ändå vill äta mer vegetariskt. Fuskveggo går ut på att man bara äter lite kött. Som ärtsoppa med fläsk, palt, fläskpannkaka, baked beans, pizza med lite salami och resten grönsaker, tapas eller meze där bara en rätt är kött. Min briljante vän Anton kom på att om man blandar lika delar köttfärs och bönor i hamburgarna, kan man äta hamburgare oftare. Jag blandar med borlottibönor och mosar ordentligt så att barnen inte ska märka något. Kompromissburgare kallar vi dem och barnen tycker de är godare än mina vanliga hamburgare. 

4. Se över dina vanor
Yoghurt är oftast dyrare än fil, kanske kan du byta? Jag bytte frukostyoghurten mot havregrynsgröt och sparar inte bara pengar utan står mig hela förmiddagen. Det här tänker jag jobba mycket med för att få ner våra matkostnader ytterligare. Hitta de där sakerna som kostar 5 kr mer utan att jag tänker på det och tillsammans blir flera hundra kronor i månaden. 

5. Gör själv
Hämtmat är en räddning när vardagen är för stressig men det kostar massor med pengar. Det gör halvfabrikat också. Den som jobbar och stressar mindre kan koka egen buljong av grönsaksrester, baka, riv osten själv, koka egen sås, koka bönorna själv, gör egen havremjölk, baka bröd osv. Så mycket godare och oftast mycket billigare. 

6. Ät säsongsbetonat
Det som är i säsong är billigast, näringsrikast och smakar bäst. Varför köpa en smaklös paprika från dieseleldade växthus i Holland för 70 kr/kg när morötterna är hur goda som helst? Efter ett tag har man vant sig och det känns helt normalt att inte äta allt jämt. På vintern äter man rotsaker, på sommaren äter man tomater och sallad, ja det odlar man helst själv! Lamm äter man på hösten och till påsk äter man ägg. Det här börjar affärerna själva bli ganska bra på att tipsa om på sina hemsidor och i kundtidningarna. 

7. Köp direkt av producent
Har varit svårt i storstaden men här på landet har det alltid varit självklart! Det är ett utmärkt sätt att både spara pengar och ha koll på hur maten produceras. Tack vare internet går det nu att köpa direkt av producent även i storstaden via initiativ som Min Farm eller Gröna Gårdar. 

8. Restlunch
Nä, kasta mat. Det ska man inte göra. Spara pengar och tid genom att äta rester till lunch eller middag. Det är som hämtmat i skafferiet. Oftast äter jag och Oskar resterna till lunch under veckorna men ibland blir det över till en middag eller lunch med barnen. Det älskar de för då får man välja vad man vill! De väljer alltid pasta...

2 kommentarer:

  1. Så många bra tips! Här har vi också barn som är väldigt selektiva med vad de äter så jag tar särskilt med de idéerna. Skönt också att läsa om fler som låter barnen äta sådant de tycker om, vi försöker med det här hemma med.

    Ha det gott!
    Elin

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra! Min äldsta son sa en gång när han var typ 3,5: " Men mamma, varför har du lagat mat som jag inte tycker om, när jag är så hungrig?" och jag hade inget bra svar att komma med. Så jag bestämde att så länge jag inte kan svara på den frågan ska jag laga mat där alla gillar nått. Det innebär oftast många skålar att välja mellan eftersom vi inte riktigt gillar samma sak.

    SvaraRadera