måndag 20 april 2015

Fönstren i april

Jag har varit noggrann och inte sått för tidigt för jag vet ju att våren är väldigt mycket senare här i Västerbotten zon typ 6. Förra veckan åkte ändå tomater, en hel del kryddor och tagetes i jorden. Gurkväxter och kål kommer jag inte så förrän i början av maj för de blir så stora så snabbt. 



Min rosmarin som fick övervintra inomhus och en ordentlig beskärning för en månad sedan växer fint i vardagsrumsfönstret.


Chilin jag sådde i januari börjar vara riktigt stor.


Ett helt brätte tagetes blev det men jag tror ändå att jag kommer känna att jag behöver fler när jag väl planterar. De är så fina tillsammans med grönsaker och toppen för att hålla skadedjur borta. Den vanliga sortens tagetes är jag inte så förtjust i så för mig blir det två olika sorters sammetstagetes.


Den nyazeeländska spenaten har tittat upp trots att jag varken la fröna i vatten eller slipade på dem. Några fina plantor ska det nog bli. 


Gräslök, kinesisk gräslök och rosenskära växer också här i köket. Jag har två fönster kvar som inte är överfulla och behöver sätta upp ljus i källaren för tomater och sådant som gärna står lite kallare än rumstemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar