tisdag 21 april 2015

Lär dig om de bästa köksväxterna av Lena Israelsson

Senast jag var på biblioteket lånade jag (som vanligt) en hög med trädgårdsböcker. Innan säsongen dragit igång och man längtar sig blå efter att få påta i trädgården är det ju trevligt att samla ny kunskap och idéer.

En av dessa böcker var Lena Israelssons bok Gourmetträdgården: Köksväxterna som smakar bäst. 


Lena Israelsson är en guru inom grönsaksodling och hennes bok Handbok för köksträdgården är en bibel för alla som tycker om att odla sina grönsaker. I Gourmetträdgården ger Israelsson tips på vilka sorters grönsaker man ska odla för smakens skull. Ofta handlar det om svenska kulturarvssorter men många italienska blad, kål och bönor rekommenderas också. Asiatiska blad, kål och löksorter finns det också mängder av och jag önskar bara att jag läst den här boken innan jag beställde fröer i år. Får se till att jag har den till hands innan nästa år beställningar.

Det jag tyckte mycket om med den här boken var att hon inte bara pratar utifrån vad som går att odla i zon 2, där hon själv odlar. Hon tar upp sorter och varianter som passar bra för oss här uppe i norr också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar