onsdag 15 april 2015

Spara istället för att låna

Att spara istället för att ta lån var något som var självklart för inte allt för länge sedan. Mycket har hänt sedan dess. Låg ränta och god tillgång på billiga krediter gör att hushållen är mer skuldsatta än någonsin. Varför ska man spara när riksbanken sätter minusränta? Pengar ska användas, konsumeras och hålla uppe vårt ekonomiska system. Ett system byggt på att vi köper en massa saker vi inte behöver. Så varför säger jag då att du ska spara istället för att låna?

1. Risker
Alla lån är risker. Dagens låga räntor är ett historiskt undantag och det finns ingen som inte tror att räntorna kommer att stiga igen. Den som inte har lån kommer att drabbas mindre om smällen kommer.

2. Kostnad
Även om vi har väldigt låga räntor idag så är räntorna en kostnad du måste betala varje månad. För dessa pengar hade du kunnat köpa något annat, rest, gått ner i tid.

3. Sparade pengar kan användas till olika saker
Om jag sparar till en ny tv och bilen går sönder, kan jag använda mina sparade pengar till att laga bilen. Om jag köpte tv:n på avbetalning på en gång, måste jag ta ett lån till för att laga bilen.

4. Skuldfällan
Risken med att ta allt på avbetalning och därmed låna istället för att spara, är att man lätt tappar kollen på hur mycket man är skyldig. Du måste dessutom klara din ekonomi även om du blir sjuk eller arbetslös.

Spara är inte så svårt heller. Det handlar bara om att klara av att vänta med inköpen tills man har pengarna. Börjar datorn bli seg och trött, börja spara så kan du köpa en ny om 3-6 månader istället för att ta den på avbetalning på lika länge och köpa nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar