torsdag 14 maj 2015

Att bygga ett trädgårdsland del 1

Vi vill odla så mycket grönsaker som möjligt men den här tomten hade inget grönsaksland. Vi måste därför göra i ordning land att odla på. Till en början kommer vi mest att odla i upphöjda bäddar för att det känns enklast och innebär inte så mycket grävande. Det betyder inte att vi inte har väldigt mycket jobb nu när det är vår trots att isvindarna blåser över byn. 


Framför huset fanns en liten rabatt med stenkant. Jag utökade den rejält. Tror att den är tre gånger så stor nu. Här finns lite blommande perenner men vi ska även odla  dill, persilja, sallad och nya zeeländsk spenat här. Även majs och min övervintrade kronärtskocksplanta ska få bo i den här rabatten. Indiankrasse, tagetes och ringblommor ska få rabatten att blomma rejält. Jag vill ha sallad nära huset för jag kommer alltid på att jag borde ha sallad till maten fem minuter innan servering. 



I kryddlandet börjar lite saker komma fram. Johannesörten verkar ha överlevt och även myntan visar vissa livstecken. I väntan på ett jordgubbsland står våra 6 jordgubbsplantor också här. I veckan planterade jag ut gräslök, kinesisk gräslök och två sorters persilja som jag sått inomhus. Sedan ska rabatten fyllas på med oregano, mer persilja, kamomill, koriander och lite andra kryddor jag säkert glömt. Lite ringblommor och tagetes kommer nog blomma här också.



Även köksträdgården börjar ta form. Odlingsbåten byggde vi ju redan i höstas och två pallkragar höstodlade jag i. Där böjar nu vitlöken titta upp och jag har sått dill, rotpersilja, spenat och sparrissallad. 


Bakom båten bygger vi en odlingslimpa där squash, pumpa och gurka ska få växa i sommar. 


Vi hämtade sand till odlingsbåten. Lådan är stor och där ska vi odla rotsaker, främst morot så för att spara lite pengar på jord åkte vi till sandtaget och hämtade sand. Barnen passade på att skyffla med sand till sin sandlåda av allra enklaste modell. Bara en pallkrage, två lager kartong i botten och sedan sand. Lätt att plocka bort när barnen tröttnar på sandlekar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar