fredag 29 maj 2015

Att bygga ett trädgårdsland del 3


I landet framför huset planterade jag ut små, små salladsplantor. Eftersom det blåser hur mycket som helst hos oss och jag inte orkat vänja av plantorna vid den sköna inomhustemperaturen, satte jag småpetflaskor över som skydd. 


Trädgårdslandet börjar ta form. I helgen fyllde vi odlingsbåten med jord och sådde mer morötter, kålrot samt gul- och rödbeta. 


Två rader är nu fyllda med jord och det mesta sått. I den tredje raden prövar jag att odla i kompostlimpa a la Lena Israelsson. Där ska det växa squash är det tänkt. Eftersom jag byggde limpan i vår så kommer jag lägga på ett 15 cm tjockt lager av matjord innan jag sätter ner plantorna. 


Så var det problemet med vinden. Västanvinden tar fart ner för berget, blåser sig stark över lägdan och kommer garanterat att blåsa sönder alla mina squashplantor om de inte får något skydd. Vi drömmer om att plantera en granhäck men en sådan tar rätt mycket tid på sig att växa till rätt storlek. I väntan på det bygger vi därför vindskydd av ris. 


Enkelt, nästan gratis och det bästa är att vi har hur mycket ris som helst. Häcken bör också ge snälla insekter både skydd och bostad. Fyra sektioner till bör räcka för att skydda odlingarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar