måndag 24 augusti 2015

Att odla chili


I mars planterade jag om min chili som jag sått redan i januari. Jag grundgödslade krukorna ordentligt och hoppades på den bästa chiliskörden någonsin. Det har jag verkligen fått. Eftersom sommaren aldrig ville börja och chili älskar värme, har de fått bo inne i mitt vardagsrumsfönster hela sommaren. 


Här ryms en chili Aji Blanco Cristal, paprika Ference tender, chili Habanero Dulce (som såddes i mars och ligger lite efter de andra) samt ytterligare en Aji Blanco. Den här bilden är tagen för några veckor sedan. 

Idag ser fönstret ut så här:


När Aji-plantorna gett en första skörd började jag ge flytande växtnäring för att de skulle producera en omgång chili till. Det fungerade på den ena plantan men den andra gjorde inga nya blommor. Den fick därför flytta till komposten och ge mer utrymme för de andra plantorna. Habaneron till höger är en gigantisk buske som måste vattnas två gånger om dagen nu när det är så varmt. Den har flera frukter men ingen har hunnit mogna än. Paprika har vi smakat en men det finns tre stora fina paprikor som går att skörda när som helst. 


Aji Blanco plantorna gav extremt stora, välsmakande och milda chili. Jag har redan skördat ungefär 10-12 frukter per planta och den första, röda chilin skördades redan 3:e juli. De stora på bilden kommer från den chili som stått i vardagsrumsfönstret hela tiden och den lilla från den som fick börja i köksfönstret. När jag upptäckte skillnaden fick alla bo i vardagsrummet och frukterna blev lika stora. Vi har ätit ganska många chili färska men fyra hängde jag upp på tork.


Jag var lite orolig att de skulle mögla eftersom köttet är ganska tjockt men det har fungerat alldeles utmärkt. 



Tio prövar jag att mjölksyra. Mycket spännande.

Jag tycker om att odla chili och planerar redan för nästa års sådd. Det blir ingen paprika utan 4 olika sorters chili istället. En Aji, en habanero om den är god och sedan är jag sugen på att prova en Black Jalapeno.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar