fredag 28 augusti 2015

Barn och skärmtid

Underbar Clara undrar hur andra föräldrar gör med skärmtid och det är ett ämne vi jobbat mycket med. Jag skiljer på tv tid och speltid för rent ideologiskt tycker jag inte om tv. Den är passiviserande och slukar alldeles för mycket tid. Ändå kan jag inte sluta titta. Därför har vi inte haft någon tv på över tio år. Idag finns det ett så stort mediautbud på nätet att det inte spelar någon roll att tv;n står på soptippen, program kan man se ändå. Därför har vi  ganska hårda tv regler för barnen. De får titta en timme per dag mellan klockan 16 och 17. Den fasta tiden beror på att de ska slippa ha ångest över "När får man titta" hela dagen. Timmen innan maten passar ganska bra för då är de trötta och slåss bara istället för att leka. Efter maten vill jag inte att de tittar för då blir det mycket svårare att somna. Tv-regeln är absolut och bara om barnen är däckade i hög feber får de titta mer. Det beror på att tv är lika dåligt för min äldsta son som för mig. Tittar han för mycket vill han bara titta. Tv-program blir allt han tänker på och han mår riktigt dåligt.

Spel har jag inte lika stora problem med än så länge. Rent ideologiskt tycker jag spel är bättre, i alla fall de pedagogiska och bra spelen barnen spelar just nu. De lär sig saker och agerar istället för att bara passivt ta in. Problem blir det såklart om de bara spelar och inte rör på sig. Därför har vi ändå en timme om dagen. Men här är förhandlingsutrymmet större. Om det regnar eller barnen är halvsjuka och inte orkar leka, ja då kan de få mer speltid. Det viktigaste när det kommer till spel tycker jag är vilka spel de spelar och det antar jag kommer bli stora diskussioner om när de blir äldre.

Tillägg: Sen tycker jag att det är viktigt att tänka på den tid man själv lägger på skärm. Det är så lätt att sjunka in i datorn/telefonen och inte se barnen som blir otrygga och irriterade. Tv tittar jag bara på när barnen sover men när jag är trött och irriterad får jag verkligen tänka efter för att inte bara gömma mig bakom laptopen och läsa på facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar