måndag 10 augusti 2015

Bilder från grönsakslandet


Det har verkligen inte varit en bra sommar att odla grönsaker här hos oss. Kombinerat med en hel del nybörjarmisstag är jag väldigt glad att det finns mataffärer där jag kan handla annars hade vi fått svälta. Bönor kom inga och det mesta är fortfarande pyttelitet. Men tar man ett steg tillbaka börjar ändå trädgården se lite trevlig ut. 


Den Nya Zeeländska spenaten trivs. Riktigt god är den också så jag ska definitivt odla mer av den nästa år. Sallad har vi också ätit en del men nu har myrorna tagit över mitt salladsland. Visst, de gör fantastisk jord men de äter också av stammarna på min sallad. Funderar på vad jag ska plantera istället...


Persilja, krasse och även kål börjar komma, äntligen.


Morötter har jag gallringsskördat en del. De är riktigt goda men väldigt små.


Sockerärter har vi precis börjat skörda. Gott tycker både jag och barnen. En rad märgärtor tog sig också. Två rader kom inte och den tredje ryckte en energisk fågel upp.


Allt vi skördar är pyttelitet men o så gott. Här har vi gallrade persiljerötter. 


Färsk vitlök. Ska sätta så mycket vitlök nästa år att man utan dåligt samvete kan dra upp dem redan när de är små. Så gott!


Early nantes. När jag gallrat blir det nästan slagsmål om primörerna!


En liten gurka och en liten paprika har vi också fått ta upp. Paprikan har vi haft inomhus tillsammans med chilin och gurkan står ute bakom några fönster tillsammans med tomaterna. Tomater får vi nog inga i år om det inte blir en väääääldigt varm höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar