torsdag 27 augusti 2015

Drömmen om blommiga perennrabatter

När jag flyttade hit var det framförallt för att odla grönsaker. Jag ville odla mat till familjen. Redan förra sommaren började jag känna att jag inte bara vill ha en trädgård som producerar grönsaker utan även en trädgård som sprakar i färg hela säsongen. Problemet är bara att jag inte kan något om varken trädgårdsdesign eller blommor men det är ju bara att testa lite, läsa på och testa lite igen. Eftersom jag inte har så mycket pengar försöker jag flytta växter jag hittar på andra platser på gården och så från frö. 


Just nu jobbar jag på att anlägga fina rabatter på framsidan. Jag utökade ju odlingsytan här under höst och vår och tanken är att här ska framförallt perenner blomma. I år fick rabatten fungera som blommande salladsland med lite kål och nyazeeländsk spenat. Så flyttade myror in i landet och förstörde salladen så nu blommar det mest bara. 


I det här blomlandet längst bak från vänster en lila aster, en orange jättevallmo, en rosa stjärnflocka, en lilja och en aster till. Astern fanns när jag flyttade in. Liljan har jag flyttat från ett annat land och stjärnflockan kom svärmor med. Jättevallmon bara dök upp i våras och gjorde det lite trångt för liljan som får flytta igen om någon vecka. 


Jag kommer ställa den i landet bredvid. Här finns bara ettåringar, lite grönsaker och en enchinea jag dragit upp från frö och jag hoppas verkligen att den klarar vintern!


Längs väggen går också en blombänk där det blommade fint med scilla och liljekonvalj i våras men sedan fylldes rabatten av brännässlor. Våren började med att jag flyttade busken som stod framför fönstret längst ut i rabatten. Det gjorde jag för att skapa vindskydd från norr för resten av rabatten. Nyss delade jag och flyttade en aster. Den står bredvid busken. Framför astern växer något marktäckande som jag inte vet vad det är. Astilben är en japonica och den har jag faktiskt köpt. 


Längs hela rabattkanten har jag planterat smultron. Här växer också två rosor, en mörkbladig alunrot, en smörboll, lite hasselört, akleja och en flox. 


Baksidan av den stora rabatten blev tom när jag sågade ner syrenen som stod här. Här sätter jag hasselört och ser om den blir finare i skuggan bakom de höga perennerna. Även några fina gullvivor fick flytta hit.


Andra sidan bron är i ännu sämre skick men jag drömmer om en fantastisk rabatt. 


En ros som blommar med underbara, rosa blommor ska få ett torn som stöd nästa år. 


Svärmor kom med en daggkåpa som fick plats framför den stora plymspirean. 



Så hittade jag en fin blomma som jag tror är en riddarsporre i skogen. 


Bredvid står denna fantastiska växt som jag inte kommer ihåg vad den heter men som självsår sig och är ettårig.


Framsidans tredje rabatt ligger framför dammen. Här står en väldigt rosa honungsros och blomma som mest liknar ett ris men som blommar fint i rosa och sträcker sig ut över vattnet. 


En ensam liten krollilja och lite akleja.


Här har jag planterat en kungsgent som börjar blomma. Bredvid den kommer en ljusbladig alunrot få plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar