tisdag 8 september 2015

Odlingsbäddar del 4


Fyra rader odlingsbäddar blev vår köksträdgård i år. Två rader pallkragar, en odlingslimpa och så odlingsbåten. 


Den djupa båten gav bäst resultat. Här har både morötter, dill och kålrot trivts väldigt bra. Rödbetorna däremot är inte så glada och vi får hoppas på en bra höst om de ska hinna ge någon skörd. 


Första raden skulle innehålla bönor och ärtor men jag satte bönor förtidigt i jorden så allt som kom upp var en enda borlottoböna. Ärtorna drog en entusiastisk fågel de flesta fröer av men lite märgärt och sockerärt har vi ändå fått äta. Resten av lådorna fyllde jag med sallad för det har gått bra att odla i år. 

I sista raden stod kål. Mest broccoli, tre brysselkål och två grönkål. Det har funkat ganska bra i de grunda lådorna. Odlingslimpan fick jag inte till riktigt. Tror att det var för att jag gjorde den på våren. Det dröjde till mitten av juli innan den kändes bra. Till nästa år lägger jag en odlingslimpa om en 5:e rad och den har jag börjat på redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar