torsdag 17 september 2015

Tripp ut i blåbärsskogen

 

En fin dag för någon vecka sedan, tog vi på oss stövlar, packade matsäck och begav oss ut i skogen. Tanken var att plocka lite blåbär, ljung och om svamp (om vi hittade någon). Svamp blev det ingen men det fanns fortfarande ganska gott om blåbär. 


På frågan hur mycket blåbär han har plockat svarar Noa: 
- Så mycket som ryms i magen. 
Det stämmer verkligen. Han älskar att sitta i ett snår och bara äta och äta. Jag har plockat nästan 10 liter rensade blåbär och kokat sylt av det mesta. 3 liter ligger i frysen och väntar på att jag ska göra något gott av dem i vinter. Lite ljung plockade jag också för att det ger ett så rogivande te att dricka på kvällarna. 


Det bästa med skogen är såklart fikapausen. Att sitta på en trädstam mitt i blåbärssnåret och äta mackor och dricka saft. Jag tycker verkligen om att gå i skogen och förhoppningsvis hinner jag med en tur i helgen för att se om lingonen börjar bli färdiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar