måndag 19 oktober 2015

Ansvarsfullt köttätande

På svt.se kan man idag läsa om vår ökade köttkonsumtion och vad den gör med vår planet. En hint, det är inte bra. I 14 år var jag vegetarian men för snart 3 år sedan började vi äta kött igen. Då hade Oskars mage totalhavererat och klarade inte nötter, frön, kål eller något annat nyttigt och svårsmält. Då visade det sig att den nya bebisen - Noa - var mjölkallergiker och Melker, han åt så pass lite att han såg ut som ett blekt litet spöke. Det var inte ett svårt beslut att sluta äta kött eftersom vår mat inte funkade men jag kämpar ändå med det fortfarande. Jag vill äta bra kött, där jag vet att djuren haft det bra. Jag vill äta närproducerat och ha så liten klimatpåverkan som möjligt när jag äter kött. Så här jag jag för att hålla nere klimatpåverkan i vår köttkonsumtion:

1. Närproducerat

I år har jag köpt en kvarts gris från grannbyn och ett lamm från närort. Grisar med jord på trynet och lamm som håller markerna öppna. Annars handlar vi det mesta kött från saluhallen som säljer närproducerat lamm, nöt och gris, även fisk ibland. Närproducerat, bra kött är mycket dyrare än importerat och det är bra. Det gör att vi inte har råd att äta mycket kött utan främst äter vegetariskt.

2. Söndagsstek

Bring back the söndagsstek säger jag bara. Den där söndagsmiddagen med mycket kött, potatis och sås. Så gott och det gör att man gärna kan äta vegetariskt i flera dagar sen.

3. Veggivore

Varje köttmiddag behöver inte vara hamburgare eller fläskfilé, leve veggivore! Mat med mest grönsaker och bara lite kött som krydda. Det här är inte något konstigt eller nytt, tvärt om finns det gott om husmanskost där köttet inte är huvudrätt: baked beans, ärtssoppa, rårakor eller raggmunkar med stekt fläsk, fläskpannkaka, köttsoppa med klimp, palt, kroppkakor och pasta carbonara är några exempel,

4. Pasta och soppa

Det finns hur många underbara pastasåser som helst utan en droppe kött. Soppor likaså. Det är mat som gör även en medelålders man mätt och belåten. Börja här om du vill äta mer vegetariskt

5. Fastna inte i färsträsket

Som stressad barnfamilj är det så lätt att fastna i färsträsket. Färs är gott, enkelt att tillaga och de flesta barn tycker om det. Med färs är det svårt att låta grönsakerna spela huvudrollen och köttkonsumtionen blir snabbt hög. Lätt för mig att säga som har en son som hatar färs men det har lärt mig att det finns mycket annan mat som går minst lika snabbt utan att främst bestå av rött kött. Pröva fiskburgare, kycklingsspett, snabbrimmad och halstrad lax, chicken nuggets, fiskpinnar, sojabönscarbonara, vegetarisk pizza, pasta rosso, potatisbullar eller "fuskpinnar".

6. Vegetariskt

Hos oss är bara 3 middagar i veckan kött. I högst två men oftast en av dessa mål är köttet huvudingrediens. Annars äter vi bönor, linser, pannkakor, soppor, pasta och vegetariska grytor. Jag brukar planera så att söndag är södagsstekdag. Mån, tis vegetariskt. Onsdag veggivore, torsdag fisk. Fredagsmys består ofta av vegetariska tacos, pizza (ofta vegetarisk) eller hamburgare. Pröva mixa en burk bönor med färsen i hamburgaren för att få mindre klimatpåverkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar