tisdag 6 oktober 2015

Första frosten


Så kom den, första frostnatten. Eller egentligen den andra för det nöp lite, lite grann ute i landet redan igår. Men i natt hade vi -5 grader och när jag och barnen kom ut vid halv tio var det fortfarande minusgrader, till barnens stora glädje får jag väl tillägga. Äntligen fick de dra på sig de fodrade regnställen och leka brandman. Äntligen fanns det is i dammen. Hur kul som helst. Den var nästan 2 cm tjock och kunde krossas, plockas upp och sedan var det bara att stampa is. Noas leende gick från öra till öra.

Jag var väl förberedd på frosten och förlorar inte så mycket skörd. Allt var täckt med fiberduk i landet men lite sallad dog nog ändå. Det gör inte så mycket för jag har sått vintersallad, vinterportlak och mizuna så att det räcker till många sallader framöver. När jag beklagade mig lite över att frosten tog våra sockerärtor som producerat snällt ända fram till idag sa Melker:
- Men då får vi så ärtskott istället! Det kan man ha inne på fönsterbänken. Köp bara lite ärtor så fixar vi det!
Härligt när barnen är så med i odlandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar