torsdag 1 oktober 2015

Härliga skördetid


Idag är det den första oktober och vi har fortfarande inte haft en enda frostnatt. Vresrosen blommar och i landet växer blomkål, zucchini och rödbetor så sakteliga, vilket gör mig glad för jag trodde aldrig att jag skulle hinna skörda dessa grödor efter den kalla sommaren. Igår plockade jag in de sista sommarmorötterna och kålrötterna. I köket står nu bubblande burkar med mjölksyrade grönsaker och torken går varm. Det här är första året jag odlar på någon större skala och när jag summerar året är jag ändå ganska nöjd. Den kalla sommaren gjorde att det knappt blev några tomater, gurkor, bönor, ärtor eller zucchini men jag har skördat mängder med morötter, kålrötter, sallad, dill, persilja, chili och örter. Potatisen gav hyfsat och jag plockade så mycket hallon jag orkade. Nu ser jag fram emot att ta hand om det sista i landet, sätta nästa års vitlök och sedan ta en liten paus. Det är det fina med vintern. Naturen går i vila och vi odlare kan göra samma sak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar