onsdag 14 oktober 2015

Skörda i oktober


Min fina vän sa en gång att för henne är det viktigaste med odling att hon får gräva och rensa ogräs och får man sedan någon skörd av det arbetet så är det en fin bonus. Att odla ger onekligen ett stort välbefinnande. Den här hösten har deppigheten drabbat mig hårt men när jag är ute och gräver, bygger nya odlingsbänkar och annat i trädgården känner jag mig glad och energirik. Ändå skulle jag säga att det viktigaste för mig, är att få skörda. Jag vill skörda från det att snön försvinner tills den lägger sig igen. Det som ger mig allra störst glädje är att ställa fram mat jag själv producerat på bordet och se barnen äta.

Än finns det saker att skörda. Sallad som mizuna, vintersallad och vinerportlak står både i landet och i en kallbänk för senare skörd. Lite persilja finns också kvar, i alla fall den krusbladiga som klarar lite frost.


Brysselkålen börjar se fin ut och jag ska ta in och tillaga några i veckan.


Den röda grönkålen ska få stå till jul då jag hoppas gräva fram den under snön och göra grönkålschips till julbordet. Dessutom står en habanero i vardagsrumsfönstret med 25 frukter som ska mogna och torka. Det är mina ljusglimtar i höstmörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar