måndag 12 oktober 2015

Syra kålrötter


Det mesta av mina kålrötter syrade jag tillsammans med några sommarmorötter som behövde tas om hand samtidigt. Det blev en ganska stor sats och totalt 4 burkar. Så här gör jag när jag syrar. 

1. Skala, och skär bort allt som inte ska vara med i syrningen. 


2. Väg allt som ska syras. För mig blev det 600 g morötter, 2,6 kg kålrötter och lite persilja som smaksättning.

3, Riv allt i matberedare. Blanda.


4. Tillsätt 1,5 % salt. För mig blev det 54 g. Använd helst jodfritt salt. Blanda.


5. Låt stå en stund så att grönsakerna börjar avge saft. Sedan stampar jag grönsakerna med en kavel.


6. När konsistensen är som att stampa i tjock snösörja är du klar.


7. Packa i steriliserade burkar. Se till att lämna 1-2 cm upp till kanten på burken och att det ligger vätska över alla grönsaker.


8. Lägg på locket men skruva inte på det ordentligt. Ställ i rumstemperatur i ca två veckor och förvara sedan i kylskåp. Efter 4 v i kylskåp kan man börja äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar