fredag 13 november 2015

Kokbok om att leva på landet


Jag lånade Lisa på Landet på biblioteket härom veckan och började med förtjusning att läsa. När man bor på landet kan det många gånger kännas som om man missar något, bara för att man inte bor i stan. All litteratur, alla tv-program målar upp den här otroligt givande miljön som är så annorlunda från den verklighet jag lever. Då är det skönt att ibland läsa om andra som lever det lugnare livet på landet och förstår tjusningen i att gå ut och skörda innan man lagar mat och vandra längs grusvägar och plocka ljung och blåbär. Det förstår Lisa Lemke. Bilden hon målar upp av det idylliska och arbetsamma lantlivet liknar det jag själv upplever, även om jag inte har några djur än.

Ändå är jag inte riktigt nöjd med boken och det beror på att Lisas mat ligger så långt från min egen mat. Mängder med fett och ost och alldeles för lite grönsaker. Jag fick kärlkramp bara av att läsa recepten. Jag hoppas att jag en dag också får äta ägg från egna höns och ha en bikupa stående längst ut på tomten men jag kommer att laga helt andra rätter än de Lisa gör av samma ingredienser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar