onsdag 4 november 2015

Ljus av ljusstumpar


I flera år har jag samlat ljusstumpar för att pröva gjuta nya ljus av rester. Igår städade jag min pysselgarderob och gav mig själv ett ultimatum. Antingen gjuter du nya ljus i veckan eller så måste du kasta alla påsar med ljusstumpar. Jag kan ju inte ha två garderober fyllda med skräp som "kan bli något någon gång". Sagt och gjort. När Oskar och barnen åkte till ishallen smälte jag mina ljusstumpar i ett vattenbad. 


Sedan hällde jag ner ljusmassan i gamla förpackningar med en veke nedstoppad. Jag var lite orolig för alla gamla vekar men som du kan se la de sig på botten på pannan. Så länge du häller försiktigt kommer inga gamla vekar med i det nya ljuset. 


Ljusen fick stelna ordentligt. 


Sedan var det bara att skära loss förpackningarna med en mattkniv och voliá: Nya blockljus av något jag normalt kastar. Ska bli väldigt spännande att se hur de brinner när de varit smälta en gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar