lördag 21 november 2015

Lördagsgodis


Det här med lördagsgodis har varit en lång process hos oss. Jag har inget emot att barnen äter kakor, glass eller bullar ibland men just godis innehåller ju ingenting. Bara socker och tillsatser. Själv äter jag inte godis och Melker var tre innan han fick pröva överhuvudtaget. När han blev äldre fick han och sedan också lillebror, godis ibland men jag har varit stark motståndare till att det ska vara varje vecka. Sedan Melker var 4 har vi diskuterat det här med jämna mellanrum. Han tycker att han också borde få lördagsgodis precis som alla andra. Han har aldrig tjatat, skrikit eller gnällt, bara argumenterat för sin sak. I slutet på sommaren lyckades han till slut övertyga mig.

Idag får barnen lördagsgodis varje vecka. Inte mycket. En klubba och en tablettask eller lite lösgodis. Det är en högtidsstund varje lördag när det är dags för godis och de är väldigt nöjda med det lilla de får. Faktum är att om de råkar köpa för mycket, slutar de äta efter ett tag och sparar till nästa vecka. Helt ofattbart för mig som aldrig klarat av att ha godis hemma men jag är väldigt stolt över dem. Hade jag vetat det kanske jag gett med mig tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar