tisdag 22 december 2015

Ett pysselrum och snöglober


Vi har ett stort hus och möjlighet att ha var sitt kontor, ett litet och ett stort. Ända sedan vi flyttat in har Oskar haft det största kontoret och jag det lilla. Jag tyckte det var en bra idé eftersom Oskar jobbar mycket mer än mig men hans skrivbord är ganska litet och i övriga rummet samlades mer och mer skräp. Mitt i rummet stod ett pysselbord fyllt med kartonger. Det användes aldrig för oftast när jag och barnen vill pyssla så jobbar Oskar och då kan vi inte sitta vid pysselbordet. Därför bestämde vi oss för att byta kontor. Jag kastade ut de flesta möbler, satte in mitt stora skrivbord och röjde pysselbordet.

Vi har redan använt bordet fler gånger än vi gjort någonsin. Det står precis vid dörren till köket och barnen kan sitta där och rita, bygga med lego eller spela dataspel samtidigt som jag lagar mat. Här kan vi sätta oss spontant efter middagen och bygga pärlplattor eller måla. Känns väldigt skönt att inte behöva sitta i vid köksbordet varje gång. Här vattenfärgsteckningar kan ligga och torka, pärlplattor lämnas mitt i och pennor stå framme. Jag har länge drömt om ett eget pysselrum och nu är det verklighet.


Igår gjorde jag och Melker varsin snöglob (medan Noa lekte med lego). Det var väldigt kul och enkelt. Allt du behöver är en figur, en burk, glitter, lim och vatten. Limma fast figuren på locket, häll i glitter och vatten. Skruva fast ordentligt och sedan är det bara att skaka. Jag limmade ihop locket också eftersom jag misstänker att lillebror kanske skulle öppna burken annars. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar