tisdag 1 december 2015

Hönsdrömmar


På mitt sängbord ligger just nu Alla Hönsen hemma av Anna Billing. Jag drömmer nämligen om höns. Det ville jag ha redan förra året men nu är budget lagd, tid planerad och bara jag kommer fram till hur många höns jag behöver ska jag hitta någon som kan sälja höns åt mig till våren. Nu händer det, så att säga.

Jag tänker att hönsen främst ska ge min familj ägg och mina odlingar gödsel. Vi ska ha en flock på 6-8 individer för att tillgodose de behoven. Det känns otroligt spännande och lite läskigt samtidigt. Saker som att jag kommer behöva slakta tuppar och döda sjuka djur trycker jag bort. Det klarar jag inte av att tänka på i förväg och jag känner mig och Oskar tillräckligt väl för att veta att när vi väl står där och måste svinga yxan kommer en av oss göra det. Vågar inte den ena, vågar den andra. Det är en av våra största styrkor.

Alla hönsen hemma är en väldigt bra inspiration när man känner för höns. Den har inte all tråkig fakta om hur man botar sjukdomar och exakt hur mycket mat hönsen behöver eller sida efter sida av raser. Det gör inget för sådana böcker finns redan. Det Alla hönsen hemma förmedlar är känslan av att ha höns. Man får vara med när en familj skaffar höns. Under förberedelserna och när de dygnsgamla hönsen flyttar in. Det ger väldigt mycket! Sedan innehåller boken också en massa fantastiska recept som får mig att fantisera om att gå ut, plocka nyvärpta ägg och sedan gå direkt till köket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar