fredag 11 december 2015

Kraschad vegantårta och en hunds födelsedag


Idag vid lunch proklamerade Noa:

- Idag fyller min gossehund 15 år och vi ska fira honom med tårta och sång och så ska han få ett platt hus av papper där det finns ett klistermärke där det står Grattis Hundis på födelsedagen och han får en gossetårta för han är ett gossedjur och vi får en vanlig tårta som är mjölkfri.

Okeeeeej! Eftersom jag har varit mamma säger nej i flera veckor nu ville jag göra den här drömmen verklighet. Dessutom lät tårta väldigt gott. Problemet var bara att vi inte hade några ägg men det är inget hinder för en fd vegan. Vi vispade ihop en sockerkakssmet från Terneborgs kokbok och stoppade in i ugnen. När jag sedan skulle få lös den ur kakformen kollapsade den totalt, som kakor utan ägg gärna gör men det smakade lika gott för det.

Jag la ett smuligt lager kaka i botten och mosad banan på och sedan ett smuligt lager till. Ovanpå det la jag jordgubbssylt, ett smuligt lager sockerkaka och sedan en chokladkräm. Vi dekorerade tårtan med banan och frysta blåbär enligt Noas önskemål. Så satte vi på ett ljus, sjöng "Ja må han leva" med voff istället för alla ord och njöt av tårtan.

- Alltså hur kan en så misslyckat tårta smaka så otroligt gott? utbrast Melker och jag kan inte annat än hålla med.

Ibland kan det vara bra att släppa alla krav på perfektion och bara surfa med vågorna. De dagarna brukar faktiskt bli allra bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar