måndag 14 december 2015

Planer för 2016 års odlingar


Så här ser köksträdgården ut nästa år. Längst upp i bild står några odlingslådor mot risgärdesgården. Här kommer solen troligen tina upp jorden först så det blir först en tidig vårsådd av Amsterdam forcing morötter, rädisa, spenat och plocksallad. Efter frostrisken är över planteras en härdig frilandsgurka och sprittbönor här. I framkant får några jordgubbsplantor stå.

Längst till vänster har jag gjort i ordning en kompostlimpa á la Lena Israelsson och här ska jag odla squash, gurkört och kryddtagetes.

Nästa rad består av enkla pallkragar och nästa år ska jag här sätta ihop dem för att få ett större odlingsdjup. I de två pallkragar som blir då kommer jag odla purjolök, både en tidig och en vintervariant, jättelök och vårlök.

Rad tre är förra årets kompostlimpa och här tänkte jag odla kål. Blomkål, broccoli, brysselkål, ringblomma och tagetes.

Rad fyra är odlingbåten och här ska jag ha kålrot och märgärt i den nedersta halvan samt sommar- och höstmorot med dill mellan i den övre delen.

Rad fem är pallkragar som jag reden ställt ovanpå varandra. Här ska jag ha tidig sådd av rotpersilja, rädisa, palsternacka, rödbeta, gulbeta och majrova. Längst ner på rad fem står en tom odlingslåda som ska bli kompostlimpa till våren och i den ska jag odla Blue Hubard och nakenfröpumpa tillsammans med gurkört och tagetes. En rad brytbönor står på kanten.

På andra platser på tomten kommer vi odla potatis, palmkål, grönkål, portlak, sockerärt, sallad, krasse, rosenböna, vitlök, bondbönor och örter. Jag ser mycket fram emot nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar