tisdag 5 januari 2016

Anisbröd från Marocko


2005 jobbade Oskar i bokhandel och december månad innebar väldigt mycket jobb. Mycket helger, sena kvällar och mängder av kunder. Så den 23:e när han slutat gjorde jag en vegetarisk Taijne med saffran, kanel och andra juliga kryddor och till det ett marockanskt anisbröd. Den middagen blev början på julen och det fortsatte år efter år, även efter att Oskar bytte jobb. Idag är det vår äldsta jultradition.

Receptet på Anisbröd kommer från den sedan länge nedlagda tidningen Gott och Grönt och passar till alla slags smakrika grytor och gratänger.


Anisbröd från Marocko

8-10 bröd
50 g jäst
5 dl vatten
½ dl olja
1½ tsk salt
1 msk stötta anisfrön
12-13 dl vetemjöl
vatten till pensling

Gör så här:

1. Rör ut jästen i ljummet vatten. Tillsätt olja, salt, anisfrö och sedan vetemjöl, lite i taget. Knåda ordentligt till en smidig deg och jäs under duk 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. 
2. Dela degen i 8-10 bitar. Rulla bullar och kavla ut bullarna till cirklar, ca 10 cm i diameter. Skär ett kryss med skarp kniv halvvägs igenom bröden. Låt dem jäsa ca 20 min. 
3. Pensla bröden med vatten och strö över anis. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Ta ut bröden och låt dem svalna på galler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar