onsdag 20 januari 2016

Det gror


Chilin jag sådde i slutet av förra året har börjat komma upp. En Habanero Dulce och två Aij Blanco. De små späda plantorna som letat sig upp ur jorden lovar att det blir varmt och sommar igen. 


Jag trodde att vi skulle bli självförsörjande på chili i och med förra årets stora skörd men den hemodlade, aromatiska chilin var så mycket godare än den vi brukar köpa i affären att vi använder mycket mer chili än vi brukar. Då borde jag naturligtvis öka antalet plantor i år men vardagsrumsfönstret är fullt och växthuset finns inte på projektlistan förrän 2017. Jag tänker ändå dra upp en planta extra av varje sort och bygga någon enkel konstruktion i byggplast och hoppas på en bättre sommar än 2016. Kanske kan jag få några chili extra ute då.  


Av min fina vän från Göteborg fick jag några fröer Malbarspenat. Jag satte dem i jorden vid nyår och nu tittar den första plantan upp. Malbarspenaten ska jag ha som krukväxt inne och då kan man lika gärna så nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar