onsdag 13 januari 2016

Jag belastar mitt klimatkonto för hårt

Mellan skog och gård tipsar om Naturskyddsföreningens Klimatkonto. Jag gjorde den 2013 och kunde konstatera att vi låg väldigt bra till. Då låg jag på ca 3,5 ton CO2 per år. Då bodde vi i lägenhet i stan, var vegetarianer och hade ingen bil. Därför blev jag lite intresserad av hur vi ligger till nu, när vi får köra bil 3 mil för att lämna barn på dagis och dessutom äter kött.

Resultatet var lite chockerande. Idag ligger jag på ca 7 ton CO2 per år enligt Naturskyddsföreningen. Ett resultat som naturligtvis måste förbättras. Här ligger våra stora problem:

  • Förra året gjorde jag väldigt många flygtimmar. Det är inget jag planerar åren som kommer. Utan flygtimmarna hamnar jag på 6 ton per år, vilket är världsmedel, så det gör en stor effekt att sluta flyga. 
  • Vårt hus värms upp av en elpanna. Det har vi tänkt göra något åt men att byta uppvärmningssystem kostar ganska mycket pengar och är inget vi har råd med just nu.
  • Vår otroligt gamla diskmaskin är kopplad till varmvattnet vilket är väldigt onödigt. 
  • Vår bil drivs med bensin. 
Klimatkontot ger inte alls en heltäckande bild av ditt klimatutsläpp men det ger en fingervisning av vad det är i ditt vardagsliv som sliter på klimatet och vad du kan göra åt det. Så testa ditt klimatkonto och börja resan mot ett mer miljövänligt liv idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar