lördag 2 januari 2016

Koka egen buljong


Soppa är verkligen bra vardagsmat så här års. Jag gör i stort sett bara vegetariska soppor eftersom det är så himla gott och enkelt. Grunden i en god soppa är en bra buljong. Därför sparar jag alltid delar av grönsaker som man kanske inte vill äta direkt men som inte år dåligt på något sätt. Toppen på morötter, lökblast, kålblast, små champinjonbitar etc lägger jag i en påse i frysen. När påsen är full lägger jag grönsaksbitarna i min 3 liters gryta i gjutjärn, fyller på med vatten och häller i en liten skvätt vinäger. Vinägern är till för att få järngrytan att släppa ifrån sig lite järn och därmed få en järnberikad buljong.

Buljongen får sedan koka på svag värme under locka ca 2 timmar. Sedan silar jag buljongen och häller tillbaka den i grytan. Buljongen kokas utan lock så att den reduceras till fond. Att koka ner den till hälften brukar vara ganska lagom. När fonden är klar fryser jag den i iskubsformen. Sedan är det bara att ta fram när jag kokar soppor och grytor.

Om man vill ha lite kött i buljongen passar det bra att lägga ner det man skär bort när man putsar köttet eller ben. Grönsakssoppan blir faktiskt otroligt god om man har grönsaksbuljong med bara lite kycklingsmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar