tisdag 26 januari 2016

Några små steg mot självhushåll


Nytt år betyder nya utmaningar. 2016 har vi som målsättning att bli mer självförsörjande, framförallt på mat. Höns ska införskaffas och mer grönsaker odlas när våren väl infinner sig. Men vi började utmaningen vid årsskiftet och då handlade det om bröd. 3 gånger i veckan doftar det fantastiskt gott hemma när Oskar bakar bröd. Hembakt bröd är så mycket godare än köpt och dessutom syntes det snabbt på matkontot att kostnaderna minskar. Med hembakt bröd får vi som en bonus ströbröd , för barnen vill gärna att jag skär bort i alla fall en av de hårda kanterna som hembakt bröd gärna får. När brödet är torrt kan man göra krutonger till soppan eller världens godaste fattiga riddare. Det är en helt fantastisk känsla att bara gå förbi brödavdelningen i affären varje vecka.

Nu börjar nästa utmaning. Jag ska försöka göra oss självförsörjande på vegetabilisk mjölk. Noa är mjölkallergiker och resten av familjen tål inte laktos. Allergiprodukter är väldigt dyra och att minska matkostnaderna är definitivt en morot. Havre-, soja- och mandelmjölk som går att använda till mat kan jag redan göra, det handlar bara om att faktiskt göra det. Jag hoppas också att jag med lite experimenterande ska lyckas få fram mjölk som går att dricka eller i alla fall göra varm choklad på. Tipsa mig gärna om ni har ett bra recept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar