måndag 4 januari 2016

Varför alla borde odla


2015 har jag skrivit så mycket om odling att Familjen W nästan börjar bli en renodlad odlingsblogg. Det beror på att jag brinner väldigt mycket för att producera sin egen mat. Det finns så många anledningar till varför alla borde pröva på att odla mat och eftersom det är lite svårt att förklara lyckan när man drar upp en morot, som för några månader sedan bara var ett litet frö och med hjälp av min omsorg växt till en stor, näringsrik grönsak, så listar jag här de andra anledningarna till varför alla borde odla.

Smaken

Grönsaker vi köper i affären odlas för att ge så stor avkastning som möjligt, inte för att ge så god smak som möjligt. Vi kan ta morot som exempel. Noa åt glatt morötter så länge de kom från våra odlingar men när det tog slut och jag köpte en påse morötter tyckte han inte längre om morot och jag förstår honom. De köpte morötterna smakade ingenting i jämförelse med våra egna. Morötter ska blir stora och raka för att sälja i affären. Vridna, böjda och delade morötter finns det ingen marknad för så sorter som odlas konventionellt har en minimal andel sådana morötter. Hemma behöver man inte bry sig om det, man kan fokusera på smak istället. Välja morötter som har fler näringsämnen och mer smak. Dessutom försvinner en hel del av smaken vid lagring och det tar alltid tid innan morötter som bonden drar upp hamnar i just din butik. Odlar du själv är det bara att dra upp ur landet, skölja av och kanske skala. 3 minuter från jord till bord och det påverkar smaken rejält.

Pengar

Många tror också att det inte går att spara några pengar på att odla. Sara Bäckmo på Skillnadens trädgård visar att det går att spara otroligt mycket pengar genom att främst äta hemodlad mat.  Jag har bara odlat ett år och min matproduktion är inte alls uppe i den som Sara som odlat i fem år har men det märktes ändå på kvittot varje vecka när jag handlade. Juli-oktober sparade vi ungefär 300 kr i veckan på att odla nästan alla våra egna grönsaker. Vi köpte lök ibland men de flesta veckor tog jag en klase bananer när jag passerade grönsaksdisken och det var allt. Annars åt vi det vi hade hemma. Med en köksträdgård full av välsmakande grönsaker äter vi betydligt mer grönsaker än vi gör när vi köper allt i affären, vilket sänker kostnaderna rejält. Min granne på kolonilotten i Stockholm sa det så bra: "På vintern tar man fram en bit kött och tänker, jaha vad ska jag äta för något till det här då. På sommaren tar man fram en hög grönsaker och rotfrukter och tänker, jaha behöver jag nått kött till det här eller?"


Miljö

Att odla själv innebär en enorm vinst för miljön. Du behöver inte transportera grönsaker över halva jorden, med de utsläpp som det innebär. Konventionellt jordbruk använder också bekämpningsmedel som inte är bra för miljön. Mycket av det som säljs i butiken odlas i uppvärmda växthus i Sverige och Holland. Odlar man själv blir det naturligt att äta säsongsbetonat för det man kan äta är det som finns tillhands. I affären finns samma grödor året om, de är bara dyrare och smaklösare vintertid. När man odlar själv är det också naturligt att man odlar mest av det som är ganska lätt att odla här, som rotsaker, kål och squash. I affären är det lätt att plocka med sig gurka och tomat varje dag till salladen medan självhushållaren äter morot och skott i sin vintersallad.

Hälsa

Att odla och sköta en trädgård innebär väldigt mycket motion. Man gräver, krattar, flisar, hugger, rensar, klipper, beskär och bygger. Lägg till frisk luft och massor av ljus och då får snabbt en hälsosam livsstil. Odling stärker också själen och hjälper till att bota depression och ångest. Den som arbetar med jord blir helt enkelt gladare. Så är det i alla fall för mig!

Bättre hälsa, en friskare miljö, mer pengar i plånboken och godare mat på köpet. Det är allt man får när man odlar sin egen mat. Så odlar du inte redan, pröva! Du har bara saker att vinna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar