måndag 29 februari 2016

Kryddig fyllning till palt


Palt är verkligen en av mina absoluta favoriträtter. God, mättande och enkel mat. Att laga den godaste palten är lika mycket prestige som att göra de godaste kanelbullarna. Jag föredrog alltid mormors palt, precis som jag föredrog mormors bullar. I alla fall tills Oskar började laga palt.

De allra flesta är ganska konservativa när det kommer till paltfyllning. Det är inte Oskar. Jag vet inte om det beror på att han inte åt palt förrän han träffade mig eller om det är för att vi var vegetarianer när han började med palttillverkning. Vad det än beror på, så experimenterar han gärna med både fyllning och tillbehör. Igår gjorde han den godaste palt jag någonsin ätit och det var helt och hållet fyllningens förtjänst. Vem hade kunnat ana att ingefära och paprikapulver hörde hemma i palt? Här kommer receptet:

Kryddig fläskfyllning till palt

350 g sidfläsk, orimmat
1 msk torkad salvia
1 tsk torkad ingefära
1 tsk olja
½ tsk chilipotle chili
½ tsk rökt paprikapulver
1 msk soja
3 iskuber hemmagjord grönsaksfond eller 1 tsk köpt fond eller 0,25 dl buljong
1 rivet äpple

Gör så här: 

Tärna fläsket och stek i olja. Tillsätt salvia, ingefära, chili, paprika, soja och fond. Puttra på låg värme i 20 min. Ta av från värmen och riv i äpplet.

Tips! Med lite riven kål och/eller morot skulle det här nog bli en fantastisk fyllning i dumplings också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar