tisdag 9 februari 2016

Min erfarenhet av No Poo


Det var flera år sedan jag först läste om No Poo men jag var ganska skeptisk. Det kändes som om håret inte skulle bli rent och jag var rädd att skulle klia. Så berättade en bekant om sina erfarenheter av No Poo och jag vågade äntligen prova. Tur var väl det! Nu har tvättat mitt hår med bikarbonat och sköljt med surtvätt i lite drygt två månader nu. Håret mår bra och är minst lika fint som det var när jag tvättade med Lush schampotvål.

Eftersom jag har långt hår behöver jag använda ganska mycket bikarbonat, en matsked ungefär. Jag blandar bikarbonaten med en dl vatten och häller det sedan över håret. Sedan kommer det svåra - den mekaniska rengöringen. Ett vanligt schampo innehåller ämnen som löser fettet från hårbotten men med bikarbonat måste man massera hårbotten istället. Ganska länge får man massera, ca 2 minuter, och även om det är skönt med massage så blir det lite jobbigt att hålla händerna över huvudet så länge. Särskilt om man är lite sjuk eller supertrött i armarna för att man skottat tung blötsnö.

Surskölj gör jag av en matsked äppelcidervinäger blandat med 2 dl vatten. Jag häller det över håret och är noga med att även topparna får vätskan på sig. Sedan sköljer jag ur sursköljen med kallt vatten. Det ger ett mjukt hår som är lätt att reda ut.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med No Poo. Håret blir rent och jag behöver inte beställa dyra, ekologiska schampon utan parfym på nätet. Istället använder jag produkter från skafferiet. För en självhushållare kan det knappast bli bättre!

Läs här om du vill lära dig mer om No Poo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar