tisdag 16 februari 2016

Odlarna, Hela Sverige Odlar och Starry Hilder

När februarisolen strålar in genom mitt smutsiga köksfönster, blir jag så otroligt sugen på att odla men här uppe i zon 6 kommer det tjocka snölagret ligga kvar i ungefär två månader. Istället för att deppa ihop, utnyttjar jag den här tiden till att samla inspiration. Jag läser mängder med trädgårdslitteratur, lyssnar på podcast och ser videor på youtube. Här är några inspirationskällor jag vill tipsa om:

Den första är Odlarna - en podcast. Här intervjuas kända odlare om sina bästa knep, sin inspiration och favoritväxter. Jag har lyssnat på några avsnitt redan och kan varmt rekommendera avsnitten med Lena Israelsson och Johannes Wätterbäck för alla som är intresserad av odling. Det slår mig att även om programledaren helst ställer frågor om vad odlarna lyckas bäst med, pratar odlarna själva med mycket större passion om misslyckanden. "Att odla är att lära sig leva med att man misslyckas" sa Johannes och det kan jag verkligen hålla med om.

Mitt andra tips är OdlingsTVs serie Hela Sverige Odlar. Här besöker Jessica Lyon odlare i hela Sverige och tittar på deras trädgårdar. Mycket inspirerande. Tyvärr är musiken lite för monoton, vilket gör det jobbigt att sträcktitta på många avsnitt men ser man bara ett avsnitt åt gången är det riktigt trivsamt.

Jag tittar också en del på Starry Hilder. Familjen har ett självhushåll off-grid i en bergssluttning i Iowa, USA. Från början tyckte jag att Starry var så olidligt amerikansk och högljudd men efter några avsnitt vande jag mig. Hon odlar enligt Back-to-Eden-metoden, har mängder av tips på hur man tar till vara på och förvarar mat för att det ska bli så hållbart som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar