tisdag 15 mars 2016

Den fina polkabetan


När Coop hade 25% på ekologisk frukt och grönt, passade jag på att köpa på mig lite grönsaker. Ett av fynden var några fina polkabetor. Jag skivade den tunt på min mandolin och gjorde en snabbinläggning. Sedan ställde jag fram den på bordet. Noa tittade ner i skålen.
- Å. Vad är det här?
- Det är polkabetor.
- Aha. Det är som en rödbeta fast den ser ut som en polkagris. Jag vill ha.
Sedan kom Melker in och nästan samma konversation utspelades igen. Både tyckte den var jättegod. Melker gillar inte rödbetor men konstaterade att polkabetan har en mildare och mindre jordig smak.

Det är så underbart att presentera nya grönsaker för barnen. De tycker själva att det är spännande och smakar alltid. Ibland spottar de ut. Ibland tycker de som. Självklart är det roligare när de tycker om men det faktum att båda mina barn är så öppna för nya grönsaker gör mig väldigt glad.

- Mamma. Den här måste vi odla i sommar, konstaterade Melker.
Det hade jag inte planerat men nu måste jag ju köpa fröer för grönsaker som alla gillar ska självklart ha ett stort utrymme i köksträdgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar