onsdag 30 mars 2016

Efter påskhelgen




Idag åkte våra gäster hem och påsken är officiellt slut. Då är det hög tid att se till att inget går till spillo. Kylskåpet inventeras och vi gör något av alla rester som blivit över. Det är inte så mycket för jag har serverat rester till lunch hela helgen. Någon bit lax, lite paj, hollandaisesås och majonnäs finns kvar men det är inget som är svårt att använda. Det finns dock annat att ta hand om. Bröd som torkat mals till ströbröd. Äggskal som legat och torkat mals och hamnar så småningom i landen. 


Slatten vin som blev över fryser jag också och använder i grytor och soppar längre fram. Även kakor som blev över lägger jag i frysen och tar fram en annan dag. 


Under helgen har jag fryst kaffe som blivit över. Det använder jag sedan till kakor, till att staina möbler eller en kaffedrink. 

Kaffedrinken på fryst kaffe

6 isbitar kaffe
2-3 msk oboy
1- 1,5 dl varm mjölk 

Gör så här:

Lägg 6 frysta bitar kaffe i en mugg. Lägg 2-3 skedar Oboy. Fyll på med varm mjölk och rör om tills isbitarna smält. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar