måndag 28 mars 2016

Krattat vårlandet


Förra året anlade jag ett land i en gammal blomsterrabatt vid gamla huset. Här tinar det allra först på våren så jag kallar detta mitt vårland. Solen ligger på och värmer rejält här. Idag krattade jag bort löven som täckt landet under vintern. Jag bara strålade av lycka när jag räfsade runt och fick doften av jord i näsan. 


Längst in i hörnet kan man skymta en liten rabarber på väg. Även piplöken syntes som små fjun när lövtäcket kom bort. Rabarbern täckte jag med en svart hink och piplöken fick en genomskinlig plastlåda över sig. Jag hoppas att täckningen ger skydd för kalla nätter och gör att jag får skörda otroligt tidigt i år. 



Min andra rabarberplanta står vid buskarna i mitten på den här bilden. Det är nog ett tag kvar tills man kan skörda den. Denna plats som jag kallar skogsträdgården tar lite tid på sig att tina på våren men är varm och skön mycket längre på hösten. Det ger möjlighet för sena höstskördar här när plantorna i köksträdgården har gett upp.


Köksträdgården gör sitt bästa för att tina fram. Nu syns inte bara ramarna utan även jorden i de höga odlingsbäddarna och några av de låga lådorna har också börjat synas. Men det är en stor skillnad från vårlandet där jag kan så rädisor och vintersallad om några dagar. 

Genom att lära känna sin trädgård och utnyttja olika platsers förutsättningar kan man få skörd under längre tid. Det är särskilt viktigt här i norr där snötäcket ligger tjockt långt in på våren. Alla sådder måste såklart täckas under dubbla fiberdukar, odlingstunnlar eller små miniväxthus för att klara kalla nätter och ibland också kalla dagar. En godislåda från affären är ett väldigt bra miniväxthus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar