måndag 7 mars 2016

Trädgårdsdesign


Jag lånade Trädgårdsdesign för små och stora trädgårdar av Helena Åhlund på bibblan och det var verkligen rätt bok i rätt tid. Precis när jag kände att alla mina planer för trädgården började bli ett enda virrvarr, förklarade boken behovet av planer och struktur. Av rum i trädgården och genomtänkta planer från början. 

Ganska tidigt insåg jag att platsen där jag anlade blomrabatter förra året, skulle vara perfekt för en uteplats under frukost och lunch. Eftersom jag inte ville komma på fler sådana misstag, satte jag mig ner och grovplanerade hela trädgården. Varenda rabatt kanske inte är utsatt men jag vet var alla uteplatser ska vara, var det ska sitta häckar och träd för att skapa rum och alla platser har fått ett namn.  

Så här är vår trädgård. Närmast huset är det planerad yta med marktäckare, blomrabatter, uteplatser, lekpark och gräs. Här ska jag plantera en äppelhäck, aroniahäck, hallonhäck och syrenhäck som ska skapa rum och ge vindskydd. Jag ska flytta min blodhägg och kornell till framsidan och plantera ett körsbärsträd. Gamla huset ska ramas in av rabatter med blommor, örter och perenna grönsaker. Ganska nära finns också köksträdgården som ska ramas in med hamlade träd, rishäck, vinbärshäck och sparrishäck. Längre bort ligger mer vilda områden som skogen, skogsträdgård, äng och åker.

Längst upp till höger ligger ett oplanerat rum som vi döpte till gränsmarkerna. Här stod tidigare en ladugård som brändes och grävdes ner. På denna ojämna mark växer ogräs som hallon, nässlor och lite sälg. Jag vet faktiskt inte vad vi ska göra här. Kanske sätta upp en odlingstunnel? Jämna till och bygga ett trädgårdsrum till? Vi får se. Den ingår inte i min 10-års plan för tomten i alla fall.

Ibland kan en bok betyda så mycket för att få alla idéer att passa ihop till en helhet som funkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar