tisdag 1 mars 2016

Vintersådd i plastback


Jag frågade barnen om de ville hjälpa mig att borra hål i en plastback och så lite fröer. De tittade lite konstigt på mig så jag förklarade principen med vintersådder.

- Alltså mamma. Du gillar verkligen att experimentera med sånt som har med odling att göra! utbrast Melker.

Det är naturligtvis helt sant, även om det inte bara gäller mig. En stor del av att odla handlar just om att experimentera och hitta nya, effektivare eller roligare sätt att få skörd. Jag strävar verkligen efter att få skörda tidigare i år och då kändes vintersådder som ett roligt test.

Vi borrade hål längst upp och under plastbacken. Sådde sallad, spenat, koriander, kål rädisor, vallmo, persilja och säkert något mer som jag hunnit glömma. Ska bli väldigt spännande att se om det ger oss någon tidigare skörd. När jag tog den här bilden såg jag att snön har börjat smälta lite på en av mjölkförpackningarna. Det är väldigt tidigt så jag lyfte in backen lite längre in i skuggan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar