måndag 11 april 2016

Det växer v.15


Vi har haft några dagar med sol och varmt, så nu har min köksträdgård nästan töat fram. Med lite lock skulle jag kunna så exempelvis rädisor i några av lådorna. 


I min vintersådda plastback har det också börjat spira lite grann. Det som grott är vallmo, rädisa och en spenat. I kallbänken som står precis bredvid har spenaten inte hunnit gro än. Vi får se vad som ger första skörd sedan. De här små plantorna kanske dukar under redan på onsdag när temperaturen ska börja dra sig ner mot noll och vi till och med skulle få lite snö. 


Vitlökslandet har legat under snö länge nu men det är tydligt att vitlöken verkligen vill växa här. Den sticker till och med upp genom isen på vissa ställen. Det bådar ju gott, för jag hoppas verkligen på en stor vitlöksskörd i år. Vitlök är en av de få saker jag kanske kan producera så att det räcker hela året. Vi får se hur det går. Jag satte i alla fall 80 vitlöksklyftor i höstas så chansen borde finnas, även om vi äter mycket vitlök. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar