tisdag 19 april 2016

Gör egen yoghurt



Eftersom Noas havreyoghurt blev så otroligt god, prövade jag att göra en likadan till Oskar, fast på laktosfri mjölk. Första veckan smakade den okej men sedan har den bara blivit godare för varje gång jag gör den. Till skillnad från havreyoghurten blir det inte någon massiv besparing att göra egen laktosfri yoghurt. Det skiljer bara 5-6 kr mellan min hemmagjorda och den köpta. Den stora vinsten är smaken och att jag kan använda den lokala mjölken. Norrmejerier har ingen laktosfri yoghurt så när vi ville köpa yoghurt var det Valio eller Arla som gällde.
- Det är sådan livskvalitet att få äta den här goda yoghurten varje morgon! utbrast Oskar häromdagen och det får väl verkligen ses som ett bra betyg.

Egen yoghurt

1 l mjölk
0,5 dl yoghurt


Gör så här

Värm mjölken så att den nästan kokar. Låt svalna tills den är mellan 32 och 46 grader. Jag brukar ta den när den är 45 grader. Blanda i yoghurten. Första gången tar du en yoghurt du tycker om med levande bakteriekultur. Nästa gång tar du 0,5 dl av förra omgången yoghurt. Häll upp i glasburkar. Linda in glasburkarna i handdukar och sätt i en kylväska. 7-10 timmar brukar vara lagom. Förvara den färdiga yoghurten i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar