lördag 16 april 2016

Hjälpa till eller hjälpas åt

Instagram idag har jag en bild på när barnen hjälper till att måla hallen uppe. Varje söndag städar  vi hela huset tillsammans. Hela sommaren bär de vatten till odlingarna, rensar dammen och hjälper till att skörda. Ska det bytas däck på bilen är barnen med. Ska det skruvas ihop en hylla är barnen med. Ändå svarade Melker nej när hans fröken frågade om han måste hjälpa till hemma. Det är helt sant. Han hjälper inte till hemma - vi hjälps åt. Allihop. Det tror jag är ett bra perspektiv som ger oss mycket energi här hemma. Små barn vill ju gärna hjälpa till och trots att det går långsammare och kanske inte blir precis som man har tänkt sig, har vi oftast försökt gör hemmets alla projekt och sysslor tillsammans. Det börjar helt klart ge utdelning nu när barnen är större och kan vara till hjälp. 


I helgen tyckte Melker att det skulle vara kul för honom och underlätta för mig, om han gjorde matlistan. Så han skrev allt han kände för att äta och frågade sedan vad vi andra ville äta, precis som jag gör när jag planerar. Så nu har jag lagat maten han planerat hela veckan. 


Idag blev det sushi - en av familjens absoluta favoriter. Ett arv från alla år i Stockholm där man äter sushi oftare än pizza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar