måndag 25 april 2016

Omplanterad chili, nematoder och oväder


Idag planterade jag om min Habanero dulce, den lilla chilin till vänster i bild. Den har, precis som chilin Esparote inte växt som den ska. Varför blev väldigt tydligt när jag tog fram rötterna. Någon lite sorgmyggelarv hade systematiskt ätit upp nästan alla rötter. Nu har jag planterat om och beställt nematoder som ska gå hjälpa mig i jakten på larverna. Det konstiga är att vi inte haft särskilt mycket sorgmyggor i år. Några stycken men inte alls som förra året.

Utanför rasar snöstormen. Mängder med snö kommer till marken i en nästan horisontell linje i de hårda stormarna. Vårt tunnelväxthus står ännu upp. Jag är inte så orolig för vindarna för duken är ny och vi förankrade tunneln väl med 4 jordankare. Snön som tynger duken är ett orosmoment och vi borstar av den försiktigt med jämna mellanrum för att ingenting ska gå sönder.

Snöstorm i slutet av april är egentligen inte så konstigt men det sliter hårt i hjärtat på alla som vill odla. Jag gråter inombords när jag ser bilder på snötäckta körsbärsblommor i södra Sverige, för jag vet att det blir inga körsbär det här året. Hos oss ser det bättre ut. Våren hade ju inte kommit igång och inte ens krokusen har börjat blomma. Det här kommer inte påverka vår skörd. Bara humöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar