fredag 8 april 2016

Omplantering, sådde och plantor - en lägesrapport


Igår var det dags att sätta om lite plantor som vuxit sig stora och så lite fröer igen. Jätteroligt jobb att göra samtidigt som det regnade på den snö som föll dan innan därute. Jag använder att gammalt bakbord som underlägg när jag planterar för att spilla mindre jord i huset. 


De flesta tomaterna hade växt så att det var dags för omplantering. De fyra av sorten Marmande är sådda lite senare och får stå en stund till i samma kruka. Jag sådde 6 frön av alla tomater men resultatet var väldigt olika. Wippersnapper och Sub-Artic Plenty hade grott bra, det blev 5 respektive 4 plantor av dem. Ida Gold och Sibierjak kom bara 2 frön. Tillsammans med Marmanden ger det mig 16 tomatplantor. Vilken tur att jag spontanköpte ett tunnelväxthus innan påsk! Förra året var ju sommaren så otroligt dålig och vi hade inget växthus så jag fick bara några gröna tomater av sorten Wippersnapper. I år hoppas jag på betydligt mer. 


Basilika fick jag inte heller någon förra året. Jag planterade ut den bakom glas som stod mot väggen men den kinkiga växten bara dog. Så i år odlar jag en omgång inomhus, den planterade jag om idag, och så sådde jag en ny omgång som ska planteras ut i tunneln. Genovese och Citronbasilika står nu i mitt köksfönster och det doftar ljuvligt. Jag sådde också vårlök och koriander när jag ändå var igång.


I vardagsrummet står chili av sorten Aij Blanco Cristal. Jag har odlat den i många år. Den är väldigt snabb, förra året skördade vi den första röda chilin den 3:e juli. Den får stora, milda frukter med riktigt god chilismak. Gillar den verkligen. En liten planta Habanero Dulce står bakom de stora krukorna. Den är lite långsammare och den behöver en större kruka än. Frukterna är otroligt goda och den ger väldigt mycket frukt. Jag sådde också två omgångar av chilin Espalette men den vägrar växa. Första omgången kom inte alls och nu står den andra omgången och stampar. Så blir det ibland och jag behöver köpa kanske 3 plantor chili för att kunna odla all den chili vi äter under ett år. 

I det här fönstret står också en planta Malbarspenat samt Djungelgurka, mexikansk dragon, Nyzeeländsk spenat och koriander och väntar på att gro. 


Under lysrör i källaren står de flesta av mina plantor. Tomat, purjolök, kål, kronärtskocka, persilja, timjan, backtimjan, lök, Gode kung Henrik, anisisop, spiskummin, backnejlika och säker något mer som jag glömt bort. Börjar nästan bli lite orolig för hur jag ska rymma gurka, mer kål, tagetes, squash och pumpa om en månad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar