torsdag 28 april 2016

Palsternacka och persiljerot ner i jorden


Våren är kall och blöt hittills. Då funkar mina upphöjda bäddar med lock perfekt. Trots att snön som föll i måndags fortfarande ligger kvar, kunde jag idag så rotpersilja, palsternacka, rädisor och krasse i två av pallkragarna. Krasse sår jag gärna runt långsamväxande frön för att se såraden och för att kunna skörda något snabbt. När palsternackan och rotpersiljan behagar titta upp, är krassen i stort set borta så det blir ingen konkurrens om plats. Jag låter krassen jag sår ute bli lite större än den jag sår inne, för den blir så mild och god då.

Palsternackan sådde jag i kluster om 3 med ca 15 cm mellanrum. Min förhoppning är att jag då får gallringsskörda några små palsternackor i juni. Även rotpersiljan hoppas jag att jag får gallringsskörda lite. De späda små plantorna är verkligen en njutning.

Mellan raderna med rotfrukter bredsår jag rädisan French Breakfast. Jag brukar inte lyckas så bra med rädisor. Tycker de är rätt krävande. De ska ha näring men framförallt jämt tillflöde med vatten och när jag täckodlar dem blir de bara angripna. I år ska jag vara flitig med vattenkanna och täcka med lock och sedan duk i hopp om en stor och fin skörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar