torsdag 7 april 2016

Söta te med stevia blad jag odlat själv


Förra året drog jag upp två steviaplantor från frö. De fick vatten näring och när hösten kom skördade jag bladen, torkade, malde till pulver och lät stå i skafferiet. Jag försökte baka chokladbollar med stevia efter recept på nätet och eget huvud men det smakade inte gott. För sött och för osött på samma gång. Ändå lät jag mina plantor övervintra i ett alldeles för mörkt fönster och tog toppskott för att föröka plantorna nu i vår. Kanske skulle jag hitta ett användningsområde i framtiden.

I söndags fick vi slut på honung och affären som säljer den goda, lokalproducerade honungen öppnar inte förrän på torsdag. Jag har alltid honung i mitt örtte och visste inte vad jag skulle göra. Så jag knipsade en topp från min gamla steviaplanta och la ner det tillsammans med örtbladen. Det funkade perfekt! Stevian gav den sötma jag behöver för att kunna dricka både rött- och örtte. Den behöver dra ett tag så när jag dricker rött te  lägger jag bladen i koppen och inte i tesilen. Bladen lägger sig på botten och ligger kvar hela tiden jag dricker. På så vis frigörs mer sötning.

Har ni fler tips på vad jag kan göra med stevia?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar