tisdag 5 april 2016

Tidiga vårsådder i låda och vårland


I köksträdgården, mot risgärdesgården, ställde jag två lådor som jag hittade ute i vårt gamla hus. Dessa fyllde jag med jorden från chiliplantorna förra året, plus lite ris och hö i botten. Här tänkte jag då, ska jag göra mina första vårsådder. Oskar byggde ett litet lock av byggplast till den och jag la ett lager sand på ytan. I sanden sådde jag sedan morötter av sorten Amsterdam forcing, som ska vara en riktigt tidig morot. Nu hoppas jag att vi kan skörda morötter redan i juni.


I ett hörn i vårlandet la jag också lite sand och i den sådde jag vinterportlak. Bädden är fortfarande väldigt blöt och ibland är det så kallt på nätterna att översta skiktet fryser men vinterportlak verkade helt obrydd om sådant i höstas så jag tester att så den. Under fiberduken är också vitlök, piplök och gräslök på väg upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar