söndag 15 maj 2016

Barnens odlingar


Nu är barnens odlingslådor byggda, planterade och sådda. Noas är närmast i bild. Till hans odling har jag sprungit runt tomten och plockat plantor som passar. Här växer nu 3 hallon, 2 jordgubb, 6 smultron och två tuvor blåbär. Jag är så spänd hur den här lådan ser ut i höst. För mig känns det som en tävling: Vilket ogräs vinner! men Noa ser bara alla goda bär han kommer kunna äta.

Lådan bakom är Melkers. Den har två jordgubbsplantor och så har han sått morot, blommor för fjärilar, vallmo och i källaren har vi solrosor på tillväxt. De planterar vi ut när risken för frost är över. I år ska vi tävla om vem som får den högsta solrosen.

Härligt att se barnen engagerade i odling igen och jag var jätteduktig på att inte lägga mig i när det kom till hur man ska så, plantera och tänka. Jag kan lätt bli lite control freak men försöker lära mig att ta ett steg tillbaka och låta barnen göra själv. Noas låda har jag dock planterat för han ville bara vattna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar