lördag 7 maj 2016

Location, location, location


Jag odlar i zon 6 men min trädgård är stor det skiljer en hel del mellan trädgårdens olika delar. Rabarbern ovan växer längst ut i min skogsträdgård. Den ligger lite nedsänkt och här försvinner snön sent så här har rabarbern precis kommit upp.  


I skyddat läge bredvid det gamla huset på vår tomt ligger mitt vårland. Här tinar snön bort allra först och jorden blir varm väldigt snabbt. Så här långt har rabarbern kommit här. 


Vitlöken i samma land är så här stor och fin...


Vitlöken som är sådd i ett land runt flaggstången som bara ligger 5 meter från vårlandet ser ut så här. Här låg snön kvar mycket längre, vitlöken kom faktiskt upp genom isen. 

Genom att lära känna min trädgård och sätta grödor på olika platser, kan jag både få tidigare skörd och sprida ut skörden under längre tid. Därför tänker jag anlägga två jordgubbsland, ett på bästa plats och ett annat på en mindre gynsam plats. Jordgubbar vill man ju gärna skörda under så lång tid som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar