fredag 13 maj 2016

Te på citronverbena


Jag dricker mycket örtté. Två koppar om dagen brukar det bli, ibland tre.  Hela vintern har jag varit självförsörjande på det örtté jag odlade, plockade och samlade förra året. Örter som mynta, citronmeliss och ljung har varit basen i mina tekoppar. Det finns fortfarande lite kvar. Jag har läst en gång för länge sedan att citronverbena ska vara drottningen av örtté. Det allra godaste man kan odla. I år slog jag till och köpte en planta. Den växer så fint i mitt fönster och levererar det allra godaste te du kan tänka dig. Jag har inte ens någon honung i, vilket jag ALLTID har annars. Hoppas att den växer sig stor i sommar och levererar mängder med underbara tekoppar. Citronverbena övervintrar inte i Sverige och jag hittills inte lyckats så bra med att övervintra plantor inomhus men jag ska göra ett försök att få den att trivas i min källare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar